Webshop tidslinjen

Du har besluttet dig for at starte en webshop, men hvornår skal man ansøge PBS? Hvornår skal man købe varer hjem? Hvornår skal man åbne shoppen? Der er en masse spørgsmål, og her er så mit bud, på den optimale tidslinje.Det er i praksis ikke altid muligt at følge den til punkt og prikke, men jeg håber den kan inspirere og hjælpe kommende webshop-ejere.1. MånedHer er du som regel stadig i idéfasen. Her skal du have skrevet en del ned, for at få præciseret idéen, og gjort det hele mere konkret.

  • Idéen/produktsortimentet fastlægges
  • Der tænkes over et navn
  • Der vælges, hvilke værdier, der skal prioriteres højest (billigt, hurtig levering, god service, bedre kvalitet osv.)
  • Valg af shop foretages (Dandomain, Prestashop, Magento, Scannet osv.)
  • Der besluttes hvor mange penge der vil investeres (inkl. alt)
  • Der udarbejdes en realistisk tidslinje for overblikkets skyld (med udgangspunkt i denne)
  • Der vælges firma form (ApS, enkeltmands osv.)

2. MånedNu er du kommet et skridt videre, og skal til at tage action, så du kan få sat din shop i søen.

  • Der tages den endegyldige beslutning om navn til shoppen
  • Domæne til shoppen købes (køb også domæner der ligner)
  • Der stiftes firma
  • Shoppen købes (såfremt det er Dandomain/Scannet)
  • Shoppen sættes op på domænet, så man kan blive tryg ved det (såfremt det er open source)
  • Der laves det vigtigste on-page SEO (korrekte URL's samt titler)
  • Opret gerne allerede kategorier/mærker på produkterne, hvis du kender til dem
  • En smule linkbuilding, for at indeksere siden
  • Der bliver bestilt vareprøver hjem
  • Når vareprøverne er modtaget ligges de online, og man tjekker at alt fungerer
  • Der bliver besluttet hvordan økonomien skal være (regnskabsprogram med integration, i selve shoppen, manuelt osv.
  • Der bliver bestilt en betalingskortaftale hos NETS/PBS
  • Der bliver bestilt en indløsningsaftale hos fx. ePay

3. MånedNu begynder du så småt at kunne se rammen om din forretning. Nu skal du sørge for at gøre den klar til lanceringen, som er i næste måned.

  • De varer, der skal sælges, bliver allesammen lagt online med tekster osv.
  • Få taget billeder af alle dine varer
  • Såfremt man selv har styr på SEO får man tjekket alle tingene på selve siden igennem, ellers hyrer man en til det
  • Man begynder så småt at linke til webshoppen fra forskellige steder (lidt mere)
  • Når PBS godkendelsen er kommet laves der en testordre for at tjekke lagerstyring, økonomistyring og PBS.
  • Der oprettes en AdWords konto, hvor der bliver lagt en smule søgeord og annoncer op
  • Opsætning af automails (husk også en Trustpilot mail, så de giver dig karakter!)
  • Opret siderne 'Om os', 'FAQ', 'leveringsbetingelser' og andre hvis du føler de kan hjælpe kunden

4. MånedNu skal shoppen lanceres!

  • Shoppen åbnes
  • Google AdWords åbnes der op for
  • Der påbegyndes mere intensiv linkbuilding (af dig selv, eller en der er hyret til det)
  • Der oprettes en Facebook fan side, evt. Twitter profil
  • Man får et par testpersoner i målgruppen til at lave et testkøb, og beder dem give al den feedback der er mulig (her tjekker du også om automails samt bogføringen fungerer)
  • Folk i målgruppen bliver spurgt om der mangler nogle varer (hvis det gør, så køb dem hjem!)
  • Send en pressemeddelse ud til journalister i nærområdet

Derefter så er du i hvert fald i gang, og jeg håber dette blog indlæg har kunne hjælpe dig med at overskueliggøre processen. Såfremt der mangler noget, må du meget gerne skrive det i kommentarerne.Slutteligt er der en masse ting, som ikke er nødvendige for at starte en webshop, men som man kan lave ind imellem:

  • Skriv længere produkttekster
  • Skriv blogindlæg (enten på en blog direkte på domænet, eller på skjulte undersider)
  • Finde journalister som skriver i din branche
  • Finde blogs du kan lave et samarbejde med (send dem evt. vareprøver, så de skriver om dig)