Valg af fragtpris i webshop

Jeg har i de seneste uger holdt en del kurser i online markedsføring, brugervenlighed og valg af webshop platform i samarbejde med Ivækst. Et spørgsmål som jeg fik mange gange var følgende: ’Hvad skal fragtprisen være i min weshop?’. Der var nogenlunde lige så mange meninger som der var mennesker, så jeg tænkte at jeg ville prøve at blogge lidt omkring hvad mine generelle tanker omkring fragtpriser i webshops er.

Først og fremmest, så skal du kigge på branchen. Det betyder nemlig rigtig meget for, hvad du kan tillade dig at tage i fragt. Hvis du for eksempel er i tøjbranchen, og ligger i konkurrence med shops som Zalando, Miinto og Smartguy, så SKAL du tilbyde fri fragt. Ellers er du ganske enkelt ikke konkurrencedygtig, og det ville være en ret kedelig parameter at tabe på, ville det ikke?

Det andet jeg har fundet ud af via adskillige brugertest er at folk generelt også er villige til at betale, hvad der minder om en fair fragtpris. Folk ved godt, at det koster penge at sende pakker rundt i det danske land. Derfor betaler folk altså også gerne hvad den reele pris er for at sende produktet. Eller nok nærmere, hvad folk OPFATTER som den reele pris. Så længe de bare ikke sidder tilbage med følelsen af at du tjener på fragten, så er det rigtig positivt.

BilligeGolfbolde.dk tager jeg for eksempel 29 kroner i fragt hvis folk køber småting (handske, DVD’er osv.) og 49 kroner for alt andet – uanset hvor meget de køber. Folk er udmærket klar over, at det er dyrt at sende golfbolde fordi de vejer så meget, og derfor betaler de gerne for det.

Bemærk dog, at dette ikke gælder hvis branchestandarden er en anden.

En ting jeg tit har overvejet, er at prøve at teste hvad folk vil synes om en skæv fragtpris – fx 37,50 kr. Mit postulat er dog uden tvivl, at det vil virke rigtig godt på folk.

iCovers.dk ændrede vi fornyelig vores fragtpriser. Før havde vi gratis fragt på ALT – uanset beløb. Det gjorde at vi også havde en del ordrer på 49 kroner, som vi egentlig ingen penge tjente på. Vi ændrede det så til, at det kun var ordre på mere end 100 kroner, som der var gratis fragt på. Det har betydet at vi får en smule færre ordrer, men til gengæld er gennemsnittet meget højere. Resultat? En meget sjovere bundlinje, færre ordre der skal pakkes (færre lønninger), færre supportsager mv. Alt i alt, en rigtig god ændring.

Ingen moms på Post Danmark pakker

En anden ting, som også kan betyde mange tusinde kroner på din bundlinje, er om du husker at Post Danmark pakker er momsfrie. Det vil sige, at der ikke skal tillægges moms på den pris du viser til kunden. Så SKAL det dog være den reele fragtpris du opgiver, ellers skal du ligge moms på differencen imellem den reele fragtpris og den fragtpris du tager, da det så vil tælle som håndteringsgebyr.

En anden lille ’finte’ man kan lave, er hvis du kører med ’fri fragt over X kroner’. Det gør vi nemlig på iCovers.dk. Men i stedet for at give fri fragt, så giver vi bare 25 kroner kontant rabat. Hvad er forskellen? Det er at giver du en kontant rabat på 25 kroner, så svarer det jo til at give 20 kr. ex. Moms i rabat. Giver du derimod fri fragt, så svarer det til at give 25 kroner væk. På den måde sparer du altså en 5’er pr. Ordre. Hvis din normale fragt er dyrere end 25 kroner, så betyder det blot at du sparer endnu mere.

Prøv at lav regnestykket – der kan være mange penge at spare.

Slutteligt, så lad mig også give dig et råd med på vejen. Vis din fragtpris! Der er ikke mange ting man kan sige om alle der handler webshops, da folk er meget forskellige, men én ting er sikkert, og det er at de alle sammen vil vide hvad det koster at få sendt hjem til dem. Hvis du fri fragt over 599 kr. så husk også at vis hvad det koster, hvis man nu ikke køber for over 599 kroner.