Udlændingetesten – er din brugervenlighed ‘god nok’?

I mit arbejde med e-handel forsøger jeg ofte selv at opfinde små teorier, som man så kan bruge igen og igen, når man skal optimere en webshop.

Her har jeg så opfundet noget jeg har valgt at kalde for ’udlændingetesten’. Den har jeg selv fået rigtig meget ud af, og af alle de kursister jeg har haft igennem, så har det også været en øjenåbner for dem.

Idéen bag, er at mennesker læser grafiske elementer meget hurtigere, end de kan læse tekst. Derfor handler det om, at lege man er udlænding. De ville nemlig aldrig kunne forstå teksten, men udelukkende navigere rundt efter de grafiske elementer.

Sådan virker udlændingetesten

Den virker på den måde, at man skal fjerne alt tekst fra ens side. Så skal man se om følgende er muligt:

  1. Kan du finde frem til en specifik vare?
  2. Giver det sig selv, hvilken knap der er lig-i-kurv?
  3. Kan du let navigere igennem købsflow?
  4. Er det tydeligt på ALLE dine sider, hvilken en du ønsker, som folk skal klikke på?

 

Jeg har ofte brugt det, når der er en ny webshop-ejer, som har spurgt mig, om deres webshop var ’brugervenlig nok’. Så har jeg bedt dem fjerne alt tekst i Photoshop/Paint, og så vise den til en, der aldrig har set deres shop før. Hvis den pågældende person let kan navigere rundt, så er de bestået. Hvis ikke, så er du dumpet.

Eksempel fra BilligeGolfbolde.dk

Jeg har smidt et par eksempler ind fra BilligeGolfbolde.dk, så det giver lidt bedre mening.

BilligeGolfbolde.dk's forside

BilligeGolfbolde.dk’s forside

BilligeGolfbolde.dk's kategoriside

BilligeGolfbolde.dk’s kategoriside

BilligeGolfbolde.dk's produktside

BilligeGolfbolde.dk’s produktside

BilligeGolfbolde.dk's kurv

BilligeGolfbolde.dk’s kurv

 

Hvad synes du om denne lille test jeg har opfundet? Kan den bruges?