Outsourcing af SEO/AdWords

‘Hvornår er det, det rette tidspunkt at outsource SEO/AdWords’ er igen en af de spørgsmål jeg har hørt flere gange, så derfor kunne jeg godt tænke mig at kommentere lidt på det.

Det korte svar, vil være at man outsourcer det, når man ikke selv gider mere. Men jeg vil hellere også komme med et lidt længere svar ;-) For mig handler det nemlig også om, hvornår det for ens virksomhed, er mest rentabelt. Og det er ikke altid, at det er rentabelt at outsource det.

Jeg synes, at man skal outsource det, når man ikke selv længere kan trække mere værdi ud af det. Men inden man så outsourcer det, så skal man overveje, om den man hyrer til det, så kan trække værdi nok, til at betale vedkommende hjem.

Selvom det lyder hårdt, så skal dem man hyrer jo faktisk kunne betale sig hjem. Det er klart det ikke behøver være over første måned, men indenfor 1 års tid, burde den person være tjent hjem. Bemærk også at der er stor forskel på SEO og AdWords her, som regel vil AdWords-eksperter blive tjent hjem noget hurtigere end SEO-eksperter, fordi at det går en del hurtigere med AdWords, til man kan mærke ændringerne, ift. SEO.

På BilligeGolfbolde.dk har jeg selv lavet det meste søgemaskineoptimering og AdWords arbejde i det første år. Nu er jeg dog ved at indse, at det kræver lidt eksperthjælp, før jeg kan gøre det endnu bedre. Jeg har da godt nok erobret førstepladsen på ‘golfbolde‘, men nu er spørgsmålet jo så, hvordan jeg flytter mig yderligere. Hvilke produkter skal jeg fokusere på? Skal der laves landingpages? Kan jeg gøre noget mere on-page, for at styrke min side yderligere? Disse spørgsmål, og mange andre dukker nu op. Derfor har jeg valgt at hyre hjælp udefra, til søgemaskineoptimering, og til noget AdWords optimering. Det vil nok ikke blive på månedsbasis de hjælper, men mere med nogle overordnede strategier, hvorfra jeg så også selv kan arbejde med det.

Jeg er bare overbevist om, at det som jeg betaler dem for det, bliver tjent hjem på den lange bane. Såfremt du ikke har den store kapital i ryggen, vil jeg dog anbefale dig bare at starte med AdWords. Der ser man altså resultater med det samme. SEO tager lidt længere tid, men når du først har erobret nogle flotte pladser, så vil du også være utrolig glad for det.

Så for at samle lidt op på det hele, så synes jeg først og fremmest man selv skal prøve at få så meget værdi ud af både SEO og AdWords som man kan. Det er klart at det også handler om prioritering, så hvis man slet ikke interesserer sig for det, eller har nogen følelse med det, så skal man hellere outsource det fra starten af.
Men hvis man ved hvad det drejer sig om, og har en nogenlunde tilgang til online markedsføring, så kan man komme rigtig langt selv. Der findes også en del gratis bøger, om både SEO og Adwords. Fx. Har både DeMib og Rosenstand lavet en SEO-bog, hvor man kan hente en gratis demo-version. Derudover findes ‘AdWords-bogen’ også, hvor der er en masse fede tips.

Så kom igang med det selv, og når du ikke selv kan opnå mere, så hyr en ekspert et par få timer, lad ham give nogle indspark til hvordan du kan komme videre, og kom så videre! Både SEO og AdWords er nogle never-ending discipliner, du bliver aldrig ‘færdig’ med dem, det kan ALTID gøres bedre. En smule stressende, men så kan du ikke brokke dig over, at du keder dig ;-)