Opskrift på omtale i medierne

Efter jeg er begyndt at få en del omtale, så er jeg blevet spurgt flere gange, om ‘hvordan man gør’. Det tænkte jeg, at jeg gerne lige ville dele med jer. Eller i hvert fald, hvordan jeg gjorde.

Først og fremmest, så gælder det jo om at finde en god vinkel. Måske virker vinklen på min historie rimelig åbenlyst, men den var skam velovervejet. Jeg kunne også have valgt at slå mere på at de golfbolde jeg sælger er godt for Co2 udslippet, og altså have kørt noget i stil med ‘Ung dreng sælger for million og sparer DK for tons af Co2′. Det kunne også have været en vinkel. Grunden til at jeg egentlig valgte den anden, var nok at den var næsten helt sikkert. I den originale pressemeddelse, stod der at jeg blot var 18 år, og solgte for over en million. Den ville de fleste medier, selvfølgelig gerne skrive om.

Jeg valgte selv at skrive udkastet til den, da jeg selv havde en meget god føling med, hvilket jeg ville have til at stå i den. Jeg brainstormede dog på Skype med blandt andet Simon Tørring, for lige at få en anden mening på. Da vi var forholdsvis enige kom jeg med et udkast, som Simon så rettede til for sproglige samt grammatiske fejl. Derefter fandt jeg et relevant medie, og skrev til en af journalisterne.

Det gav mig så den første omtale. Selvom det er et mindre medie, så gav det stadig et fint skub i omsætningen. Men det var ligesom ikke rigtig nok, jeg havde fået blod på tanden og ville mere. Så efter ca. en måned besluttede jeg mig for at gøre noget mere ved det. Jeg tog kontakt til en journalist fra Jyllandsposten, som før havde skrevet om unge iværksættere.

Jeg sendte ham en mail, og dagen efter lå der svar om at han gerne ville interviewe mig. Vi fandt så en dag, og den aftalte dag interviewede han mig og telefonen. Det tog vel noget der ligner 20 minutter.

Pga. nogle interne årsager på Jyllandsposten gik der dog ca. 3 uger inden det kom i avisen. Det gjorde det d. 9 juni, og den dag har jeg skrevet et selvstændigt blog indlæg om, for det var en vild dag.

Siden da er jeg så bare blevet kontaktet af flere og flere medier. Jeg har kun rettet henvendelse til ét medie selv, nemlig Jyllandsposten, resten kom af sig selv.

Årsagen til at det var netop Jyllandsposten, var egentlig et tilfælde. Det kunne lige så godt, havde været alle mulige andre.

Men, vær opmærksom på, at der også er en bagside af medaljen. Efter al omtalen, så har jeg pludselig fået noget der ligner 5-10 konkurrenter. Heldigvis er det ikke store trusler, men det er klart at der pludselig er flere om at tage del i kagen. Derudover, har jeg også modtaget et par ‘haters-mails’, hvor folk har noget så ondt bag i, over at de aldrig blev til noget.

Men jeg er klart blevet klogere efter denne omgang i medie-karusellen. Her er lidt tips, som jeg nok ville have været glad for at vide, inden jeg startede på PR:

  1. Sørg for at du har tid i overskud når du sender en pressemeddelse ud (mit var midt i eksamensafslutningen af handelsgymnasiet)
  2. Sørg for at du har nok varer på lager (vi var ikke forberedt, da vi ikke vidste hvornår det blev publiceret. På meget få dage, var lageret total rippet)
  3. Sid klar ved telefon og mail, vær klar til at reagere på alle henvendelser (andre medier som vil skrive om en, vil gerne have noget unikt med)
  4. Få taget nogle gode (og forskellige) pressebilleder inden, så du har noget at sende til medierne (mit billede var 1 år gammelt, og taget med mors digitalkamera

Et andet godt råd, er også at sørger for at publicere omtalen så mange steder som muligt. Det giver både en del links, til de pressemeddelser som (forhåbentlig) linker videre til dig, derudover giver det også en masse læsere. Og hvis journalisten kan se at artiklen om dig har givet en masse læsere, så vil journalisten højst sandsynligt også gerne bruge dig en anden gang.

Det med et få et link, er dog rimelig svært. Jeg var heldig at få det nogle steder, men det var godt nok ikke let. Det krævede en del overtalelse. Men det er det virkelig det værd, så gør alt hvad du kan, for at få det.

Men samlet set – så gør det! Den anerkendelse man får, de muligheder der åbner sig, og den øgede omsætning er så meget værd, at det andet heldigvis ikke betyder noget. Og så længe du er den bedste, og den, der giver den mest gas, så er det stadig dig, som vinder i sidste ende ;-)