Ny splittest: HTML vs Plain-text

Efter min sidste test, hvor jeg klokkede lidt i det (link), så valgte jeg at lave en ny som er fuldstændig valid, efter min mening.

Hver af versionerne blev sendt til det samme antal modtagere, på samme tidspunkt og med samme emnelinje.

Først vil jeg gerne lige vise de to versioner:

 HTML-versionen

Plain-text versionen

Der blev selvfølgelig lavet noget ekstra salg, fordi at de fik noget gratis, men det var jo samme præmis i begge to.

Min teori gik på, at hvis folk synes det er mere personligt så er de mere tilbøjelige til at læse hele mailen, og dermed også købe mere. Det viste sig at jeg fik ret – det siger testen i hvert fald. Lad os bare gå til resultaterne:

HTML Plain-Text
Kliks 397 382
Besøg 257 403
Gange åbnet i snit 1.9 1.7
Frameldinger 0 15
Omsætning 6285,5 kr. 11827,5 kr.
Ordrer 13 21
Gns. Ordre værdi 483,5 kr. 563,21 kr.
Konverteringsrate 5,21% 5,06%
Værdi pr. Besøg 24,46 kr. 29,35 kr.

Jeg synes det er nogle ret interessante tal. HTML-versionen har nemlig fået flere kliks, men meget færre besøg. De har altså klikket på flere af elementerne. Der er dog ingen frameldinger kommet på nyhedsbrevet, hvor der derimod er kommet 15 på Plain-text versionen.

På bundlinjen har Plain-text versionen dog omsat for næsten dobbelt så meget – og det kan virkelig mærkes.

 

Konklusionen

Først og fremmest må lektien være, at hvis du ikke allerede nu splittester dine nyhedsbreve, så skal du i gang. Der er meget at hente her, og det kan du lige så godt gøre.

Dernæst så er det bare endnu engang en lektie om, at man ikke altid skal se hvad de store gør. Mange af de store sender nemlig HTML-nyhedsbreve ud, men det er ikke sikkert at det virker bedst for dig. Det er forskelligt fra branche til branche, faktisk fra forretning til forretning. Så test det, så finder du det bedste for DIN forretning!

Nu er det også primært designet jeg har testet denne gang. En anden ting man også kunne teste var afsendelstidspunktet, tekststørrelsen, skrifttypen og tekstens indhold. Det er helt klart også noget jeg vil teste (og har testet), men min erfaring siger mig, at der hvor man virkelig kan gøre de største gevinster, er ved at teste selve layoutet på sine nyhedsbreve.

En ting som også kan være en smule frustrerende, kan være at det er svært at sammenligne resultater på de forskellige nyhedsbreve. Årsagen til dette er jo at tilbuddene varierer fra gang til gang, og selvfølgelig vil nogle tilbud være mere relevante end andre, og det skal man selvfølgelig også tage ved lære af. Men det er svært at sammenligne nøgne tal direkte, fordi at du kan simpelthen ikke sammenligne et tilbud på en vare til 89 kroner og til 299 kroner. Du kan kigge på den akkumuleret omsætning, og derfra drage nogle konklusioner omkring hvilke tilbud, som det giver bedst mening at køre, men heller ikke mere end det.
Det betyder dog ikke, at du ikke skal teste. Det betyder blot at du konstant skal teste, og så bruge din viden omkring hvad der virker, i de nye nyhedsbreve.

Selvom du finder opskriften på det perfekte nyhedsbrev, så husk også, at det perfekte nyhedsbrev varierer fra gang til gang. For hvis alle begynder at sende plain-text nyhedsbreve ud, så går der helt sikkert ikke længe, før det derimod er HTML nyhedsbreve, som performer bedst.

Slutteligt også lige en lille bemærkning omkring at jeg viser mine tal offentligt. Det har jeg valgt at gøre, fordi jeg elsker at dele – og synes generelt der bliver vidensdelt for lidt omkring ting som denne. Det gør jo ikke min side dårligere, at en anden side har større succes har med deres arbejde med nyhedsbreve. Jeg har dog valgt kun at lave denne test på en del af min database af modtagere, for at sløre tallene en smule. Men med antallet af modtagere, så vil jeg stadig mene at den er statistisk valid. Dette er også en lille opfordring til at vidensdele mere, når man laver nogle gode fund, så det håber jeg at nogle at jeg vil gøre.