Mine tanker om Über og 4 tips til taxa-selskaberne

Når jeg render rundt til møder er det ofte at jeg stiller bilen et sted, og så tager taxa imellem møderne. Sådan var det i hvert fald engang. I dag er taxa’en skiftet ud med Über. Årsagen er egentlig ret simpel. Jeg føler at det er hurtigere, bedre service og billigere. Når de tre ting kombineres, så er det ikke svært at tage valget.

I medierne har man dog kunne læse en masse historier om taxa-selskabernes demonstrationer rundt omkring i hele Europa imod Über. Jeg forstår egentlig udmærket frustrationen omkring Über. På kort tid har Über taget en stor bid af taxa-markedet, og taxa-selskaberne synes at konkurrencen er unfair. Taxa-selskaberne mener at der er unfair på flere punkter, men som jeg fornemmer diskussion er det primært disse to;

  1. Ingen overenskomst for Über chaufførerne. Über-chaufførerne lønnes direkte fra Über, og får pengene udbetalt ugentligt. Det er selv Über chaufførens ansvar at melde dette til Skat, hvilket har ledt til at mange mener at Über chaufførerne ikke betaler skat. Her mener jeg, at det er et dårligt argument. Blot fordi at man selv skal indberette det, så betyder det jo ikke per definition, at man ikke gør det.
  2. Ingen påkrævet uddannelse til Über chaufførerne. Alle taxa-chauffører er på et længere kursus inden de kan blive taxa-chauffører. Det er Über-chaufførerne ikke, de er derimod på et kort aftenkursus hvor de lærer det basale omkring Über samt håndtering af App’en.
  3. Der er ingen sikkerhed når folk kører Über. Min holdning er dog faktisk, at det er mere sikkert at køre Über end taxa. Jeg vil hellere have at min kæreste tager en Über hjem fra byen, end en taxa. Årsagen er at hun kan ’dele’ hendes tur med mig, og så kan jeg på meter-mål følge bilens færden, og hele tiden se nøjagtig hvor hun er, hvad chaufførens navn er og bilens nummerplade. Derudover skal både chauffør og passager give hinanden 1-5 stjerner efter turen. Det gør at dårlige passagerer såvel som dårlige chauffører hele tiden bliver renset ud, og altså ikke får lov til at køre med Über.

Det som jeg synes er ærgerligt, er på den måde at diskussionen finder sted. Der har været flere ubehagelige episoder, hvor chauffører på begge sider får skåret dæk op, bliver truet med tæsk mv. Det er helt sikkert, at det ikke løser problemet.

Når det går dårligt for ens forretning, så kan man vælge imellem to ting. Man kan vælge at sætte sig ned og pege af de dumme konkurrenter, eller man kan sætte sig ned og tænke hvordan man kan gøre det endnu bedre. Det er muligt at Taxa-selskaberne ender med at ’vinde’ og få presset Über ud, men jeg tror det ærlig talt ikke. Der vil gå få måneder, og så komme der en ny konkurrent. Kald mig bare naiv, men jeg tror ikke på at en virksomhed kan vinde over et produkt, som mange forbrugere foretrækker.

Derfor vil jeg anbefale Taxa-selskaberne at tænke kreativt i stedet, så de kan blive endnu bedre. De har en masse fordele i forhold til Über, dem skal de udnytte. Her er hvad jeg ville gøre;

  1. Gå sammen (på tværs af taxa-selskaberne) om at lave den fedeste App. Det nytter ikke noget at hvert selskab har deres egen App. Som forbruger vil jeg have en taxa hurtigst muligt, og jeg er fuldstændig ligeglad om det er Amager-øbro eller 3×34. Jeg vil bare have en taxa. Lav én Taxa-App, og lad den gå efter Über konceptet, hvor chaufførerne selv skal ’tage’ turene.
  2. Gå en ekstra mil for kunderne. Noget af det som Über har gjort rigtig godt, er at højne kvaliteten af kundernes ture. Ofte er det småting, som en kold flaske vand eller et bolche. Det gør bare lige dét ekstra, som gør turen 10% bedre.
  3. Gør det mere tydeligt i markedsføringen at Taxa-turen er et mere eksklusivt produkt. Du sidder altid i en lækker rengjort Mercedes når man kører med taxa, hvorimod Über som regel er langt fra Mercedes.
  4. Lav et loyalitetsprogram, så man bliver ved med at bruge samme taxa-selskab. Det hænger naturligvis sammen med at det kræver en App eller lign. Det behøver ikke være nogen voldsom rabat, men det kan være simple ting som at hver 10. Tur er gratis, gavekort på X kr når man har kørt Y ture eller lign.

Betyder det så at jeg aldrig kunne på at tage en taxa? Nej, slet ikke. Taxa har stadig nogle fordele, fx forudbestilling af en taxa til et bestemt tidspunkt. Så det er ikke slut med at tage taxa, men taxa er bare ikke første prioritet for mig længere.