Know how slår alt!

På det seneste er det gået op for mig hvor meget know how betyder. På internettet betyder det alt. Uanset om man beskæftiger sig med søgemaskinetoptimering, Adwords eller affiliate marketing, så er know how uvurderligt.

Men det er klart at man ikke kommer langt udelukkende med know how, fordi det kræver også at man har det rigtige team, med de rigtige mennesker. Det hjælper jo ikke meget at sidde med verdens klogeste mand, hvis man ikke kan føre en samtale med ham.

Så derfor er min opskrift på succes det rigtige team, med den rigtige know how. Kan man kombinere disse to ting, så er man rigtig godt på vej.

Nu skal det ikke forståes sådan at man som ung uerfaren iværksætter ikke har en chance. Fordi så kan man måske ikke bidrage med det rette know how, men her kan man så bidrage med at være et energifyldt godt menneske – og dem er der bestemt også bruge for!

For unge iværksættere, der er pointen lidt at man i de fleste tilfælde bør alliere sig med nogle der har den rette portion af know how. Det er ikke fordi man blot skal smide alt hvad man har, og så indgå partnerskab. Men man bør i det mindste prøve at få nogle folk med know how med som sparringspartnere, eller i det mindste med i ens netværk. Man skal selvfølgelig gøre noget til gengæld, og det kan være man i starten føler man gør meget mere for dem, end de gør for dig, men jeg kan love dig for at på sigt så vil det blive gengældt. Mange gange.

Jeg har flere gange oplevet, når jeg har kastet mig ud i nye projektet, at en i mit netværk med know how indenfor dette felt, har kunne spare mig for rigtig mange bekymringer, og rent økonomisk også har kunne spare mig for mange penge. Tingene kan virke fuldstænding elementære for den som sidder inde med den rigtige know how, men for en udefra, kan det virke ulogisk.

Et godt eksempel var da jeg blev spurgt om jeg ville hjælpe med at optimere en frisørs Adwords konto. De havde ikke det store budget, og det endte faktisk med at jeg blot gjorde det for en klipning. Men frisøren havde lavet den fejl, at de havde budt bredt på ’Billig klipning i xxx. Problemet var, at de også bød på ’billig’. Så når man søgte på billig, kom de altså frem. Google havde så bedt dem om at sætte klikprisen en del op, og behøver jeg at sige der er stor konkurrence på billig? Så de betalte 22 kroner i snit pr klik. Som han fortalte mig så var det jo en okay forretning, hvis bare en ud af 5 blev til kunder. Men det bliver de næppe når folk kunne søge på alt fra billige kondomer, til billig bilforsikring.

Det var et ret godt eksempel på hvordan at en lille bitte smule know how, og 5 minutter fra en der ved noget om emnet, faktisk kan være guld værd.