The Iværksætter Hotline – den mangler vi!

Igennem mit arbejde med at få flere iværksættere i Danmark har jeg holdt utallige møder med politikere osv.

Hver eneste gang bliver jeg mødt af spørgsmålet ’Men Casper, hvad skal vi så gøre, hvis vi ønsker at få flere iværksættere i Danmark?’.

Naturligvis er der rigtig mange svar på det spørgsmål. Selv har jeg også haft mange meninger omkring det, men nu har jeg primært ét initiativ som jeg altid svarer med – The Iværksætter Hotline.

Sagen er nemlig den, at jeg på daglig basis får omkring 10 spørgsmål via mail eller Facebook fra iværksættere. En dag prøvede jeg for sjov at tage de sidste 100 spørgsmål, og så dele dem op i emner. Det gav et lidt interessant resultat:

  • 15% – e-handel
  • 10% – online markedsføring
  • 10% – om min historie
  • 65% – administrative spørgsmål

De tre første er jeg ikke overrasket over, men den sidste var et mindre chok. Tænk på 65% af alle spørgsmål jeg får, handler om administrative spørgsmål. Det er da helt vildt!

Det interessante er så, at jeg faktisk kan svare på langt størstedelen. Måske ikke med nøjagtig tal, men jeg kan pege i den rigtige retning for dem, og det hjælper dem alle sammen videre.

Derfor gik min tanke på, at man burde lave en Iværksætter Hotline, som kunne vejlede iværksættere i den rigtige retning, når de har et spørgsmål. En kort opsummering af The Iværksætter Hotline skulle derfor være således:

  • Døgnåben support for iværksættere
  • Support via chat, telefon og email
  • Medarbejderne skal være tidligere iværksættere
  • Medarbejderne skal have hver deres kernekompetence (revision, jura mv.)
  • Medarbejdernes opgave er ikke at svare, men lige så meget at vejlede til, hvor at spørgeren kan finde svar

Jeg læste her fornyelig at der blev brugt INDSÆT TAL milliarder om året på iværksætteri i Danmark. Dette initiativ vil kræve noget der ligner 4 fuldtidsmedarbejdere, som sad klar. Det vil altså give en omkostninger på max 3 millioner årligt, med alt inkluderet.

Mit gæt er det vil blive nogle af de bedste millioner, som Danmark har investeret i iværksætteri. Det vil komme så mange iværksættere tilgode!

Der vil muligvis være folk som nævner, at det hele jo kan findes online. Det kan det bestemt også, men sagen er den, at det er komplet uoverskueligt at finde svar, hvis man ikke er vant til at begå sig på de hjemmeside. Der ligger flere tusinde artikler på Skat.dk, og de er alle sammen skrevet i SKAT-sprog. Det er ikke særlig iværksættervenligt i min mening.

Den sidste ting, jeg synes der er interessant at tage med, er at hvis man kigger på fordelingen af spørgsmål, så handler langt størstedelen altså om drift og ikke om vækst.

Det synes jeg er både skræmmende, men også skønt. Iværksætterne i Danmark ved altså godt hvordan de skal vækste, men det er selve driften som dræber dem.

Derfor er mit forslag at få lavet en Iværksætter Hotline, hvor man kan spørge om alt vedr. Driften, så vi kan få flere af de danske iværksættere til at fokusere på vækst fremfor drift.

Hvad synes du om idéen?