Introduktion til AdWords

Dette indlæg er primært skrevet til dem som endnu ikke er begyndt på AdWords, men er begyndt så småt at snuse til det. Jeg vil gennemgå, hvad AdWords kan bruges til, og hvem det kan bruges af.

Først og fremmest vil jeg egentlig slå fast, at AdWords kan bruges af alle websites. Jeg har endnu ikke set et et website, hvor det ikke er muligt at få en eller anden form for værdi, fra AdWords. Det kræver selvfølgelig at det bliver gjort rigtigt, og det kan ofte være svært. Derfor ser jeg også ofte en del eksempler på, at folk hovedløst kaster sig ud i det, og så bliver det en mega fiasko, og så holder de sig fra det. Men man bager vel heller ikke en kage, uden at have læst opskriften?
Det samme gælder for AdWords. Man skal være godt klædt på, eller få hjælp udefra.

Så vi kan altså konkludere, at AdWords kan bruges af alle, så længe det bliver gjort rigtigt.

Der findes, desværre, ikke en opskrift på, hvordan man laver AdWords korrekt. Det afhænger af branche, budgetter, målgruppe osv.

For at gøre det kort, så kan AdWords bruges til at tjene flere penge. Uanset om du er håndværker eller har en webshop, så kan du få flere kunder ved brug af AdWords.

Jeg synes personligt, at det er mest overskueligt at lave AdWords-kampagner for webshops. Hos BilligeGolfbolde.dk, der har jeg fået det programmeret, således at den henter mit DB (dækningsbidrag) direkte ind i AdWords. Det gør altså, at jeg kan aflæse præis hvilken annonce, og hvilket søgeord, der giver X antal kroner på bundlinjen, samt hvad det har kostet mig.
Det giver 100 % gennemsigtighed, og meget nemmere at optimere efter.

Det bliver lidt sværere, når der fx. er tale om AdWords for en håndværker. Her er der oftest nemmest, hvis de fx. skal udfylde en formular. Så kan man nemlig sætte et ‘mål’ op. Et mål for netbutikken er som regel et salg (eller en tilmelding til nyhedsbrevet). Et mål for håndværkeren, vil så være, at flest muligt bruger kontaktformularen. Her kan man selvfølgelig ikke måle omsætningen direkte, men efter de første par henvendelser, får man som regel en fornemmelse af det.

Men dog kan man stadig aflæse i AdWords, hvor meget hver henvendelse koster. Det giver også en gennemsigtighed, og så kan det nemt stilles op imod andre former for marketing.

AdWords er en fantastisk mulighed for at markedsføre sin forretning online. Ingen tvivl om det. Bliver det brugt rigtigt, kan din forretning uden tvivl tjene rigtig mange penge på det, det er der allerede mange, der gør.

Mit råd er at du skal komme igang med det hurtigst muligt. Har du slet ikke mod på det selv, så anbefaler jeg at du finder nogle andre til det. Alt efter dine budgetter, skal du finde en der kan matche det. Såfremt du er fra en større virkomhed, ville jeg gå efter et AdWords bureau. HUSK! at tjekke op på referencerne, der er mange brodne kar derude.
Er du fra en mindre virksomhed, så se om du kan finde en AdWords konsulent. En som vil hjællpe jer så småt igang, og give jer en smule hjælp til selv-hjælp, så I også selv kan prøve kræfter med det.

Vent ikke til imorgen med det, kom igang med det samme! Jo før du kommer igang, desto før tjener du flere penge :-)