Hvornår giver en webshop overskud?

Det spørgsmål har jeg efterhånden hørt et par gange, så nu besluttede jeg mig for at skrive et blog indlæg omkring det.

Det er umuligt at sige, hvornår en webshop, giver overskud. Det ville kræve en masse informationer omkring webshoppen, markedet, produkterne, dækningsbidraget og selvfølgelig udgifterne.

Men der er nogle ting man kan sige overordnet om en webshop.

Den giver ikke overskud fra dag 1. Så ønsker du at starte en virksomhed, hvor du kan hæve en klækkelig løn efter måned 1, så skal du nok ikke starten en webshop.

Ligesom meget andet, så tager det også tid at bygge en webshop op. Jeg har tidligere skrevet en del om AdWords og søgemaskineoptimering. Før man kan mestre disse to aktiviteter, så kræver det erfaring. Og 1 måned, er slet ikke nok erfaring. Det kræver en del mere tid, så man også kan teste en masse af.

Nogle folk forventer at så snart man åbner dørene op for ens webshop, så strømmer de besøgene til. Sådan er realiteten bare ikke. Der skal virkelig en masse arbejde til.

En anden ting som også afgør, hvornår en webshop får overskud, er hvor godt man har planlagt lanceringen. Hvis man allerede har markedsført den en smule, måske har en database med nogle emails, så er man jo allerede en smule på vej.

Før en webshop laver et solidt overskud, så tager det altså i de fleste tilfælde et godt stykke tid. Vær forberedt, hav tålmodighed, lav nogle ‘slag på tasken’ som virker sandsynlige, og så giv den gas. Så skal du nok lave overskud, inden alt for længe.