Hvilket domæne til en webshop-blog?

Jeg har flere gange set folk undrer sig over, hvilket domæne de skal ligge deres blog på, så derfor har jeg besluttet mig for at skrive et indlæg omkring det.

Der findes ikke et endegyldigt svar på det, desværre. Men jeg vil prøve at stille fordele og ulemper op, og så er det op til dig at vurdere, hvad der passer dig bedst. Det vigtigste er at du ved hvad dit formål er med bloggen – ellers er det svært at tage denne beslutning.

Jeg har valgt at tage udgangspunkt i de tre muligheder, som jeg anser for de mest brugte.

1. Webshoppen.dk/blog

Denne version er der mange, som vælger. Enten hvis ens webshop allerede har softwaren til det, ellers installerer man en wordpress blog på dette domæne. Fordelen vil være at domænet (Webshoppen.dk) allerede har en del værdi i Google, som smitter af på bloggen. Derfor bliver bloggen naturligvis hurtigt indekseret, og dermed hurtigt får en del besøg fra Google.

Jeg anbefaler denne løsning til alle som vælger at gøre den synlig på deres website, og har en masse spændende på hjerte om produkterne, som de er villige til at dele.

Det er også en god idé såfremt du har brug for flere sider/indhold på din webshop. Du har dog ikke muligheden for at folk linker til den, da folk ikke er så vilde med at linke til noget kommercielt. Folk vil heller ikke være lige så tilbøjelige til at blive fan af bloggen på Facebook, eller dele den med deres venner.

2. Blog.webshoppen.dk

Denne opsætning, har blandt andet News.bodylab.dk brugt. Når det er et andet domæne der står foran webshoppen.dk, så anser Google det som et nyt domæne. Det gør at der altså skal linkbuildes til dette på ny, men til gengæld tæller links fra news.bodylab.dk til bodylab.dk også godt.

Dette er en fin måde såfremt man ved der kommer til at være meget indhold på bloggen. Den kan både holdes skjult, men også holdes synlig.

Rent SEO-mæssigt er dette rigtig godt, såfremt du ønsker at satse på nogle andre keywords end på shoppen. Sælger du fx. Sexlegetøj, kunne denne blog bruges til at blive fundet på forskellige sex-stillinger.

3. Bloggen.dk

Den sidste mulighed jeg vil præsentere, er at ligge bloggen på et eksternt domæne, fx. Bloggen.dk. Denne metode er rigtig god, hvis man ønsker at virke nogenlunde objektiv. Selvfølgelig vil folk altid vide hvem der står bag, men det giver trods alt et andet billede, fremfor at den ligger på webshoppens direkte navn. Du skal dog ikke holde det skjult, for det er forholdsvis simpelt at finde ud af, hvem, som ejer bloggen. Derudover kan folk også tydeligt se, hvis der er nogle produkter, som bliver talt bedre om, end andre.

Denne vil være den bedste, såfremt du gør det 100 % af SEO-mæssige årsager i følge mig. Der kan du nemlig tilmelde den til linkkataloger, og folk vil generelt set gerne være fan af den, og dele den med deres venner. Såfremt du laver nogle spændende artikler, er det også nemmere at få andre i branchen til at linke til den. Selvfølgelig ikke dine konkurrenter, men andre som arbejder indenfor samme felt.

Der findes også andre alternativer. Det som jeg personligt har gjort, er lidt en blanding af ovenstående. Jeg var klar over med mig selv, at jeg ikke ville kunne opdatere en blog dagligt med en masse gode indlæg. Så derfor ville jeg gerne ‘skjule’ lidt, hvem der stod bag.

Jeg har derfor valgt at oprette en golf blog, som jeg skriver på når jeg lige har noget på hjertet. Det varierer utrolig meget, og nogle gange går der flere måneder imellem mine indlæg. Så har jeg også en side om søbolde, som er en mere statisk side. Den opdaterer jeg måske 3-4 gange årligt, max, men pga. dens opbygning er det også helt fint.
Slutteligt har jeg så også mine mindre blogindlæg/landingpages på billigegolfbolde.dk, om fx. Titleist Pro v1. Disse sider er skjulte for den almindelige bruger, men såfremt brugeren kommer fra Google er siden synlig. Det medfører en del flere besøg, og muligheden for at lave specifikke sider på specifikke søgeord.