Har din webshop automatgear?

Når man driver en webshop, så lærer man hurtigt at der er ekstremt mange ting du skal have styr på. Som webshop-ejer har man i starten 10 forskellige ’kasketter’ på, og sidder derfor med en masse forskellige opgaver. Derfor gælder det om at se på, hvor meget der kan sættes på auto-pilot. Det gør nemlig din dag meget mere effektiv, og så mindsker der din fejlrate.

Ovenstående kan vi nok nemt blive enige om, så derfor har jeg inddraget et par konkrete eksempler på måder, hvorpå du nemt kan spare en masse tid – og penge:

  • Når du behandler en ordre, så sørg for at når du trykker ’Afsendt’, så trækker din betalingsgateway automatisk pengene
  • Sørg for at alle step i din vareoprettelsesproces er så få som muligt. Hvis der er nogle der bliver udfyldt med samme indhold hver gang, så få dette automatiseret
  • Når et produkt slettes, så skal det automatisk 301-redirecte til nærmeste kategori
  • Når et produkt ikke er på lager, så saml emailadresser op, og giv automatisk folk besked, når det er på lager igen
  • Lav integration til dit økonomisystem, så din bogholder har alt de skal bruge
  • Send dine automails (evt. med inspiration fra dette blogindlæg) så de passer med dine steps i ordrebehandlingen
  • Sørg for at samle alle de steps i ordrebehandlingen, som er muligt. Det skal helst ikke tage mere end 3-5 klik at gøre en ordre færdig
  • Mulighed for at printe og behandle flere ordre af gangen

Nogle af ovenstående ting kræver selvfølgelig noget udvikling, som koster penge. Men det er vigtigt at du ser det som en investering. Nogle af tingene kan selvfølgelig godt tage 1-2 måneder at tjene hjem, men så har du også bare frigivet en masse tid, som du kan bruge på at optimere din forretning på andre måder, som gerne skulle ende ud i, at det bliver en endnu bedre bundlinje.

Det virker åbenlyst for nogle, men jeg ser ofte eksempler på, hvordan webshop-ejere til sidst bruger 10 timer om dagen, bare for at få hjulene til at køre rundt. I min verden er det forkert, der skal tiden hellere bruges på vækst, resten kan man nemlig enten ansætte nogle til, eller få en computer til at gøre.

Få smidt det manuelle gear ud af vinduet, og få opgraderet til en webshop med automatgear. Det kommer du ikke til at fortryde.

Har du andre gode tips til automatisere nogle processer i din webshop, så lad mig endelig høre det i kommentarerne!