Google og Facebook er to verdener

Selvom at det måske udefra virker ens, så er det så langt fra hinanden. Forbrugerens mindset er et helt andet sted, når de på Facebook. Det vil dette blogindlæg handle om.

Når du er logget ind i AdWords og Facebook Ads, så virker det måske ens. Der skal laves en annonce ud fra deres krav, og du skal vælge nogle søgeord/interesser. Slutteligt skal du så også vælge hvad du vil give pr. klik. Det virker jo forholdsvis ens. Men har du tænkt over, hvor folk er i købsprocessen, når de ser annoncerne de omtalte steder?

AdWords

Lad os snakke med AdWords. For at ridse det kort op: Søger man på ‘fladskærm’ så er man højst sandsynligt bare ude og researche. Ikke langt i købsprocessen. Søger man derimod på ‘Køb Samsung H3405 fladskærm’ så er man ret langt, klar til at købe. Der ligger mange penge i at hente disse kunder, da de konverterer fantastisk. Men generelt set på AdWords, så søger du på noget, fordi du har en eller anden form for interesse i det. Hvis man så også har fokuseret sine søgeord på ‘køb’ og andre ord der viser man er langt i købsprocessen, så har folk altså allerede taget beslutningen om, at de vil købe noget.

Facebook ads

Kigger vi derimod på Facebook, så søger folk jo ikke. Reklamerne bliver bare vist i højre side, og har som regel så relation til nogle af de sider man er fan af. Her kræver det bare, at man er meget mere specifik. Senere vil jeg lave et indlæg, om hvordan du får succes med Facebook ads. På Facebook sidder folk altså i ‘stalker-mode’, og slet ikke i ‘buying-mode’ som de gør på Google. Derfor skal du altså tale til nogle helt andre ting, og først overbevise dem om, at de mangler dit produkt.

Derfor skal folk altså først se din reklame – den skal vække noget opmærksomhed. Et behov, en følelse, eller noget andet. Når folk så har set den, skal de ind på din side, og så også blive overbevist om at de skal købe det nu. Helst med det samme. Hvis de først lukker siden ned, så medmindre dit produkt er unikt, vil de nok Google det næste gang, da folk har en tendens til at glemme, og så konkurrerer du pludselig imod alle mulige andre.

Konklusion

Jeg håber, at du kan følge pointen med, hvordan Facebook og Google annoncering altså er to forskellige verdener. Det er utrolig svært at mestre begge discipliner, da man skal sætte sig ind i to helt forskellige mindset. Det kræver virkelig at man holder tungen lige i munden. Jeg anbefaler at du bare prøver dig frem, og tester så meget som muligt. Det er den eneste rigtige måde at blive klog på, men hold dette blog indlæg i baghovedet.