Fremtidens online markedsføring

Til daglig når jeg sidder og hjælper virksomheder med at markedsføre dem online, sidder jeg engang imellem og tænker, hvordan fremtiden indenfor online marketing bliver.

Jeg synes det er spændende at give nogle tanker, for hvis man kan være den første der opdager nogle nye tendenser, kan man jo også være den som scorer førstepladsen.

Lige nu, er der jo ingen tvivl om at SEO og AdWords er det som rykker allermest – i hvert fald fra mit synspunkt. Er der nogle hvor det ikke passer, så smid meget gerne en kommentar – for så er det et sjældent tilfælde.

Den kære bannerannoncering

I 2012 er der mange, som ikke er glade for bannerannonceringen. Ikke fordi, at der er noget galt med selve mediet, men fordi at de store medier ganske enkelt har et alt for højt udgangspunkt når de skal sælge bannere. Nogle starter på en CPM (kost per tusinde visninger) som svarer til 100 klik. Og det skal ikke være nogen hemmelighed at det er sjældent jeg hører om bannere som har en CTR på mere end 10 %.

Oveni kommer der så også det at klik du får på AdWords som regel er noget mere målrettet, end dem du får på bannerannoncering.

Der er også stor forskel på folks mindset, om de sidder og læser på et nyhedssite, eller om de søger aktivt på Google.

Jeg tror efterhånden mange af dem der sælger bannere har indset, at de ikke kan tage de penge for det, som de gør. Det løber ganske enkelt ikke rundt for annoncørerne, og kan man ikke skabe en win-win, så skal man nok ikke forvente at annoncørerne kommer tilbage.

De eneste annoncører jeg efterhånden ser der kører bannere er affiliate bannere, kæmpe firmaer der kører det for brandingens skyld (!!) eller nystartede som ikke ved bedre.

Der er selvfølgelig også nogle der kører det med succes, og engang imellem kan jeg også finde på at køre lidt bannere på et relevant golfforum, for at trække noget ekstra trafik i en periode. Jeg aflæser jo præcis hvor meget omsætning der har været, og holder det op imod omkostningen. Jeg har endnu ikke set at det kan løbe direkte rundt, men så kan man selvfølgelig håbe på at kunderne kommer igen, og at der er andre, der ser banneret, og så kommer igen senere, eller husker det når de mangler golfbolde.

I de kommende par år skal internetmedierne til at tilpasse sig annoncørerne. Udbuddet for annoncørerne er ganske enkelt for stort, ift. Efterspørgslen. Så indenfor et par år tror jeg spillereglerne for internetmedierne ændrer sig, det bliver de nødt til hvis de vil tjene penge på de mange websites der findes. Om det fremover skal være mere afregning på affiliate-basis (hvor du betaler for salg, leads osv.) eller om det bare er CPM-prisen der skal falde, det er svært at sige, men det kan også være en kombination.

Konklusionen skal i hvert fald være at de bliver nødt til at ændre den måde gør det på, for ellers får de ret svært ved at få succes fremover.

SEO og AdWords

Selvom der findes mange webshops der henter mange millioner i fortjeneste ved hjælp af Google, så findes der stadig virksomheder som ignorerer AdWords og SEO. Men det antal af firmaer som ignorere AdWords og SEO i dag, tror jeg bliver kraftigt formindsket over de næste år. Det er sådan en stor del af online marketing verden nu, og jeg tror ganske enkelt at virksomheder der vil have succes på nettet kan vælge at ignorere det.

Konkurrencen på Google, både organisk og betalt, vil dog også logisk nok blive højere, da der kommer flere virksomheder, der går efter de samme søgeord.

Der findes allerede søgeord som virksomheder ganske enkelt må vælge fra, selvom det er en del af deres sortiment, men det må de gøre fordi prisen på produktet er så presset, og annonceringsomkostningerne på AdWords er for høje. Og i de organiske resultater kræver det så meget arbejde, at blive placeret på de ord, at det ganske enkelt ikke kan betale sig.

Og så…

Når AdWords og SEO så bliver dyrere og dyrere, så begynder annoncørerne at kigge efter andre medier, og så bliver bannerannoncering igen en mulighed. Til den tid håber jeg så at priserne på de store medier er blevet mere realistiske, så det kan løbe rundt for annoncørerne.

Samlet set handler det jo om at skabe en win-win situation for både medier og webshops, for hvis alle tjener penge så det løber rundt, så er alle glade.