Forskellen på Ole Opfinder og iværksætteren

I 2013 var jeg ude på mere end 50 skoler og holde oplæg omkring iværksætteri, med det formål at der på et tid kommer mere iværksætteri på skoleskemaet. Samme tur starter jeg på meget snart. Du kan læse mere om den tur på www.iværksætterturen.dk.

Det har været en super oplevelse, og det er klart noget jeg vil blive ved med.  Jeg bliver dog ofte mødt af fordomme, og en af dem handler omkring innovation og iværksætteri. For at gøre det mere konkret, vil jeg gerne komme med et eksempel.

Efter jeg har holdt mine foredrag, får jeg nemlig typisk spørgsmålet ’Casper, nu var din idé med billige golfbolde jo helt unik, og du var heldig at få den idé, men hvordan får jeg den unikke idé, som det kræver når man skal blive iværksætter?’.

Til det spørgsmål, vil jeg gerne svare i et par punkter:

  1. Min idé med billige golfbolde var langt fra unik. Der var folk som solgte dem, jeg gjorde det bare bedre end dem. Meget bedre. Det jeg gjorde unikt, var at have en super prof. Platform, online markedsføring i topklasse og så knoklede hårdt.
  2. Det kræver ikke en unik idé at blive iværksætter. Hvis du tager 5 dygtige iværksættere, så jeg er sikker på at de kan få succes med stortset hvad som helst. Det handler altså ikke så meget om det unikke produkt, som man går og tror.

Iværksætteri er i mine øjne, når man får eksekveret på noget. Ole Opfinder er når du skal være innovativ og finde på helt nye ting. Dermed siger jeg ikke, at man ikke kan blande de ting, selvfølgelig kan man det! Det er bare ikke en selvfølge, at du skal være Ole Opfinder.

Jeg synes nemlig nogle gange, at mange af disse iværksætterkonkurrencer handler mere om at være Ole Opfinder, end at være iværksætter. En af de ting, som der også burde blive bedømt efter, var ’Muligheden for at eksekvere’. Altså hvor stor er sandsynligheden for, at det går fra at være en idé, til rent faktisk at være et firma? I min verden er det meget mere værd, at få første ordre, fremfor at, på papiret, have løst verdensfreden.

I skolerne, møder jeg nemlig den opfattelse, at for at blive iværksætter, så skal du også være Ole Opfinder, og det passer ganske enkelt bare ikke. Selvfølgelig er det godt at kunne tænke ud af boksen, anderledes og innovativt, men det er altså ikke krav for at komme i gang som iværksætter.

Moralen er: der findes tusinde flere gode idéer, end der findes succesfulde firmaer. Det er de succesfulde firmaer vi har brug for, for der er ingen der kan leve af en god idé, før den bliver til et firma.