Facebook’s vindere, hvem gør det godt?

Hvis jeg selv skal blive bedre til noget, så plejer jeg at finde inspiration, hos dem som er de bedste.
Det er en god måde for mig at lære på. Selvfølgelig skal man ikke bare kopiere de bedste, men hvis man som minimum gør det lige så godt som dem, så er det op til ens egen kreativitet, at så finde på noget, der er endnu bedre.

Derfor bliver jeg også engang imellem spurgt, hvem det så er, som gør det godt på Facebook. At gøre det godt på Facebook, handler jo om mere end blot at have noget fed grafik, og en masse SGO’ere (Synes godt om’ere). Men eftersom jeg, desværre, ikke har adgang til virksomhedernes måling på effekterne af deres Facebook side, så kan det kun være udfra min betragtning.

Derfor har jeg fundet nogle fede eksempler frem, som I måske kan hente inspiration i.

Først har vi Loaded, som I finder på denne side.
Jeg synes deres velkomstvideo er super fed, og den er jo ret anderledes end hvad man er vant til at se. Det giver også et fedt indtryk at der faktisk er en der har brugt tid på at lave en video netop til Facebook-siden, det må betyde at de ligger kræfter i den, og at der dermed er noget værdi at hente.
Hvis man kigger videre ind på deres væg, vil man også kunne se at de ligger flere slags ting ud, det er ikke bare en tilbudsstrøm. Det er også fedt at se.

Hvis jeg skulle gøre noget bedre ved deres side, så ville jeg;
1. Få lavet en ordentlig Facebook-URL
2. Få skrevet URL’en i info-boksen i venstre side, af SEO årsager.
3. Få slettet de faneblade, som der ikke bruges

Men det behøver jo ikke kun være firmaer, som gør det godt på Facebook. Det kan også være kampagner henvendt til unge, som er helt fantastiske at eksekvere på Facebook-mediet.
Der har jeg et godt eksempel med kampagnen ‘Kun med kondom’. De kørte en fed Facebook-annonce, hvor der stod noget i stil med ‘Se Susan K putte kondom på Mattias fra Duné’. Så ryger man ind på deres fanside, som du finder her; http://www.facebook.com/kunmedkondom

Det som jeg godt kan lide ved den side, er at de har forstået deres målgruppe 100 %. Budskabet er også klart, de har sat sig et klart mål (25,000 likes), og så hører man løbende fra dem. De forstår også at skabe en masse interaktion med deres fans, og det er fedt at se. Super godt intiativ iøvrigt.

Det ser dog ud til at de, desværre, har fået noget travlt på det sidste, da ikke alle inde på deres side bliver besvaret. Det synes jeg er lidt ærgerligt, fordi så ville deres side ellers sidde lige i skabet.

Så kommer man selvfølgelig heller ikke uden om de stærke personlige brands, som er på Facebook. Her vil jeg først hive fat i Anders ‘Anden’ Matthesen. I skrivende stund har han 273,777 der synes godt om ham. Det er kraftedme mange!

Det er virkelig flot, at han har samlet så mange mennesker. Det er helt uden brug af fancy grafik, eller markedsføring på Facebook. Her snakker vi altså bare en viral effekt, og så viser det også bare at han er en underholdende mand, som mange gerne vil følge. Rigtig godt gået. Han har også brugt afstemninger en del, hvilket også har givet ham mange fans. Når en ven svarer på et spørgsmål bliver den lagt ud til alle, og så starter snebolde-effekten.

Desværre så skriver Anders, ikke så meget på siden mere, og de sidste måneder har det været 1-3 gange om måneden. Han ville styrke sit brand gevaldigt hvis han begyndte at være mere aktiv derinde, især når det er så mange mennesker, han kommer ud til.

Slutteligt har vi så radiostationen TheVoice facebook side. Årsagen til at jeg er vild med denne, er at de formår at skabe en fed connection imellem radioen, og deres Facebook-side. De har flere gange om dagen noget, hvor de tager lytternes Facebook-musik-ønsker. Så skal man bare skrive på deres væg, hvad man ønsker at høre, så spiller de sangen.

De formår altså at bruge Facebook, på alle mulige måder. De interagerer helt vildt med deres fans, og hvis man svarer på deres status updates, kommer det højst sandsynligt i radioen. Rigtig fedt, og skaber god værdi for dem som følger TheVoice på Facebook.

De gør ofte brug af deres side hvis de skal promovere begivenheder, interviewe folk, eller bare for at promovere hvad der sker på TheVoice for tiden. De udnytter også alle de muligheder Facebook har, både via billeder, afstemninger, opdateringer og meget andet. Tjek siden ud, det fortjener de.

En anden fed detalje, er også at en af studieværterne, Benedicte Balling, har sin egen Facebook side. Så kan man også ‘like den’ og dermed også føle man er mere på et personligt plan med hende. Vildt fed detalje, og gør kommunikationen på Facebook meget mere personlig, hvilket ofte er en god ting. Især når det som her, gælder for TheVoice om at skabe et personligt bånd til lytterne, så de altid er den foretrukne radiostation.

 

Så det var lige 4 skarpe eksempler, som jeg gerne ville dele med dig.

Kender du en Facebook-side som du synes er fed, så smid endelig et link i kommentarerne!