Facebook og reputation management

Når vi snakker om Facebook-sider, så er der mere end blot tilstedeværelsen på et socialt medie som tæller. Der er nemlig også tilstedeværelsen på Google, og i deres søgeresultater.

Mange vælger at Google en samarbejdspartner, en webshop eller andet inden de foretager et køb, og her er det vigtigt at de viser noget godt. Der har været sager om virksomheder som har haft nogle virkelig dårlige søgeresultater på deres eget navn, den mest kendte er nok hvis du søger på ‘Vordingborg køkkenet’.

Laver man denne søgning på BilligeGolfbolde.dk, så kommer vores Facebook-side nemlig også frem. Og hvad viser det så? Jo, at jeg lige i skrivende stund har 846 mennesker som ‘synes godt om’ min fanside. Det er jeg egentlig ret tilfreds med. Det viser da en masse troværdighed, til potentielle købere. Jeg tager det i hvert fald, som et kvalitetsstempel, at 846 andre mennesker, synes godt om den pågældende virksomhed.

Reputation management dækker jo også over, at man skal have noget presseomtale, og meget andet til at blive placeret godt på søgninger om virksomheden. Presseomtaler og meget andet skaber jo også troværdighed, men ifølge min egen overbevisning, så er der bare mange som føler at Facebook ‘synes godt om’er er mere troværdige. Det synes jeg i hvert fald selv. Derudover kan man også være heldig, at den potentielle kunde vælger at ‘synes godt om’ ens side, og det er jo en bonus.

Så mit tip er til jer at få linkbuildet til jeres fan-side, så den som minimum kommer op på side 1, det burde heller ikke kræve særlig meget arbejde.

Så gælder det selvfølgelig også om at komme frem med en presseomtale og meget andet, men det er jo en helt anden snak om reputation management.