Er købte likes et kvalitetsstempel?

Efter en kort Twitter debat med Nikolaj Astrup Madsen besluttede jeg mig for at skrive et blogindlæg om dette emne. Jeg har længe ønsket en diskussion om netop det her emne, og her er mit oplæg.

Nikolaj startede med at han skrev, at han ikke forstod virksomheder der køber likes, han synes det er skørt. Jeg forstår dem godt, så nu vil jeg forklare det efter bedste evne.

Når man snakker om at købe likes, så tænker jeg ene og alene på det, af den grund at det er en måde at blive kvalitetsstemplet på. I en nylig splittest hos V4D5 viste Patrick hvordan at han hævede konverteringen ved at vise de mange tusinde likes som Spamfighter havde. Her har vi altså en konkret case hvor ANTALLET af likes har betydning. Havde antallet været 100, så er jeg helt sikker på at det ikke havde været samme resultater. Hvad tror du?

Så kan man snakke om at det er snyd, og det er jo korrekt. Men dybest set handler det meste markedsføring jo om manipulation på den ene eller anden måde, ikk’?
Så er der den bitte risiko for at en ny fan vil opdage de mange ‘falske’.  For det første tror jeg aldrig det vil ske – dette kan den gennemsnitlige danske Facebookbruger altså IKKE regne ud. Dernæst kommer det at eftersom det ikke længere er muligt at se alle fans, så skal det opdages via previewet på de folk der er. Sandsynlighed: Meget lille.

Dernæst kan der snakkes om, at hvis man opnår dem på rigtig vis og via social engagement så er de mere værd, da de er ægte. Selvfølgelig er de det! Men så er vi jo ovre og snakke prioritering af ressourcer. Så jeg modsiger ikke at man skal gå efter de gode, ægte fans. Men er alternativet 12 fans, så synes jeg hellere man skal købe nogle.

Slutteligt så har jeg flere steder læst det her med at det muligvis får indflydelse diverse steder, fx. I søgeresultaterne, omkring hvor aktiv ens Facebookside er. Her nægter jeg at tro på at det nogensinde får negativ effekt. Jeg tror heller ikke på at antallet får en positiv effekt, omend bliver den meget lille. Det er ganske enkelt for nemt at snyde med, til at jeg tror på at det får en effekt. Google+ antallet af følgere osv. får dog helt sikkert indflydelse, men det er også en anden snak.

Min konklusion er derfor, at hvis du har tiden til at skabe værdi for dine brugere på din Facebookside, så skal du helt klart bruge den. Men ser du din tid bedre brugt på at lave andre marketing aktiviteter, så synes jeg hellere du skal købe nogle fans.

Flere fans = større sandsynlighed for nye fans!