Der ligger guld og god service i automails

Når du som webshop-ejer har fået styr på at få kunderne hevet ind i din butik via søgemaskineoptimering eller Facebook annoncering, så handler det om at få mest muligt ud af kunden. Det kan man gøre på flere måder, blandt andet ved at sørge for at være god til opsalg igennem hele købsprocessen. En anden måde, som dog ofte bliver overset, handler om at sende kunden automatiske mails efter deres køb.

Bemærk dog, at du kun må sende disse mails til kunden, hvis de har sagt ja til at modtage reklame/nyhedsbrev fra dig efterfølgende.

På mine webshops, er det lidt forskelligt, hvad vi sender ud af automails. Jeg vil komme med lidt eksempler, så det giver mere mening. Har givet dem 1-5 stjerner efter hvor glad jeg er for dem.

Trustpilot ★★

Formål: Få flere positive Trustpilot anmeldelser

Tid efter køb: 7 dage

Genkøb ★★★

Formål: Når vi sælger noget, hvor vi ved at kunden har et kontinuerligt behov, så sender vi en automail med det sidste de købte, og spørger om de skal have fyldt op igen.
Tid efter køb: Varierer efter produkt.

Spørgeskema ★★★★

Formål: Samle kvalitativ data på brugernes oplevelser på webshoppen. Virkelig effektivt, og op til 10% vil gerne udfylde det, uden at få noget igen. Har ca. 10 spørgsmål om alt fra produkt til brugervenlighed på webshoppen.

Tid efter køb: 1 uge

Mersalg ★★

Formål: Sælge noget enten komplimentært, eller blot knald tilbud på lignende produkter. Det varierer, og kan også være hvis vi har ekstra meget på lager, af en specifik ting.

Tid efter køb: 1 dag

Servicemail ★★★

Formål: Yde en ekstra service, med en ’personlig’ mail, der spørger om alt var som det skulle være ift. Produkt, leveringstid osv. Sendes typisk et par dage før Trustpilot-mailen, så vi kan tage eventuelle negative oplevelser i opløbet.

Tid efter køb: 5 dage

Bemærk: Vi har ikke et abonnement hos Trustpilot, da jeg ikke føler det er pengene værd, men derfor må man selvfølgelig godt sende en mail ud og bede om en anmeldelse.

Det er klart, at man ikke kan sende dem alle sammen. Derfor skifter vi også løbende ud i dem. Nogle gange kan vi finde på at sende Trustpilot-mailen i en periode, og så kan vi begynde på spørgeskemaet igen. Vi kører ofte det samme spørgeskema, for at kunne benchmarke op imod perioder.

Vær personlig

Det er umuligt at give generelle retningslinjer for alle webshops, men noget af det som jeg har haft rigtig gode erfaringer med, har været at gøre meget at maildialogen personlig.

Som webshop har man meget begrænset kommunikation med kunderne. Du kan basalt set kun kommunikere til dem via dine automails, eller ved at ligge noget kommunikation i pakken. Da det både er billigere, og mindst lige så effektivt at gøre det via mails, så valgte jeg denne metode.

Derfor virker det som om, at mange af vores mails er skrevet personligt direkte til kunden. I en af BilligeGolfbolde’s automails, står der noget i stil med ’Og så må du have en rigtig god dag!’. Vi kunne se at der var en del, der svarede retur, at det måtte René (afsenderen) også have, og så har det jo virket J

Her er lidt eksempler, på nogle af de automails, som der bliver brugt i mine webshops:

’Hej Kim!

Tak for din ordre. Den har fået ordrenummer XXXXX. Jeg ved godt det lyder lidt højt, men vi har også været gang i mange år :-)

Jeg får pakket din ordre hurtigst muligt, og så skal jeg nok lige give besked, når vi får den sendt afsted. Du kan typisk forvente at få din pakke indenfor 1-3 dage, når jeg har sendt den.

Hvis du har nogle spørgsmål imellemtiden, så tøv ikke med at skrive til mig på mail eller give mig et kald på XX-XX-XX-XX.

Ha’ det godt, til vi skrives igen!

Mvh.

René

P.s. Jeg trækker selvfølgelig først pengene på dit kort, når jeg har smidt pakken afsted på posthuset’

’Hej Kim!

Jeg lovede jo at give besked, når din pakke er sendt, og det vil jeg bare sige, at det er den nu. Som sagt kan du regne med at du har den på *INDSÆT VEJNAVN* i løbet af 1-3 dage. Hvis det ikke skulle være tilfældet, så giv mig en mail eller ring til mig på XX-XX-XX-XX, så finder vi den.

God fornøjelse!

Mvh.

René’

’Hej Kim!

Nu burde du have modtaget din ordre, ik’? Ellers så skriv til mig eller ring på XX-XX-XX-XX så finder vi den hurtigt.

Men jeg er nu ret sikker på at du har fået den, og i den forbindelse vil jeg nemlig gerne høre dig om du lige have 2 minutter, til at fortælle mig din oplevelse med os. Vi arbejder nemlig konstant på at blive bedre, og det ved vi jo kun hvordan vi bliver, når vores kunder fortæller os det.

Så hvis du har 2 minutter, må du meget gerne gå herind og udfylde spørgeskemaet.

Det ville jeg sætte stor pris på!

Har du spørgsmål eller andet, så ved du hvordan du kan fange mig.

Ha’ en god dag.

Mvh.

René’

Du er velkommen til at bruge ovenstående eksempler som du vil, jeg er overbevist om at det kun skaber en bedre ehandels-oplevelse for alle. Det kræver naturligvis, at man finder en fin balancegang imellem hvornår det er hyggeligt, og hvornår det kan blive for personligt.

Nok snak omkring automails, nu er det din tur til at finde dit guld og gøre din oplevelse for kunden endnu bedre, uden at bruge hverken mere tid, eller flere penge. Kom så i gang! :)

Har du et godt tip omkring automails, eller noget du har prøvet der var effektivt, så ville jeg sætte stor pris på, hvis du delte det i kommentarerne.