Boganmeldelse: The 4-hour work week

Da jeg efterhånden havde stødt på denne betegnelse/titel tilpas mange gange, så besluttede jeg mig for at købe bogen. Den er ikke særlig stor, og den kan snildt læses på en lang flyvetur.

Jeg havde ingen specielle forventninger til bogen, udover jeg håbede at den kunne lære mig noget nyt, eller at jeg kunne blive mere motiveret.

Generelt set synes jeg bogen var en smule ’smart-i-en-fart’. Kort sagt handler den om at hvis man åbner en webshop, som forfatteren, sælger et produkt, så kan man outsource de fleste ting. Du kan outsource supporten, lageret, marketing osv.

Det må jeg give ham ret i, det er selvfølgelig muligt. Men da denne bog blev skrevet, for efterhånden en del år siden, så var verden en helt anden. I dag er det slet ikke muligt på samme måde at åbne en shop, som så laver overskud lynhurtigt. Han beskriver hvordan man lige hurtigt skal lave lidt adWords annoncer, og så bare holde sig indenfor avancen af produktet. Det har han også ret i – men så let er det bare ikke i virkeligheden. Der ligger en del mere arbejde bag, ellers skal man være heldig, at ramme et godt nicheprodukt.

Det som jeg dog synes, er det positive ved bogen er at den har nogle gode principper. Han har nogle gode holdninger til ting, og generelt set kan man helt sikkert lære noget af ham. Jeg kan huske han har et eksempel, hvor han fortæller at han på et tidspunkt brugte meget tid på at hjælpe supporten, hvor de havde nogle specielle ønsker. Han valgte så at indføre den regel, at hvis de kunne opfylde kundens ønske for mindre end 500 kr. så skulle de ikke spørge ham. Så fik han 70 % færre mails fra supporten, fra samme dag. Og på bundlinjen mener jeg blot at det var uændret, for det viste sig at de kunder som fik deres specielle ønske opfyldt, endte med at blive tilfredse og købe mere. Så på den måde har han altså skåret en masse arbejde fra hans skuldre, og uden at tjene færre penge. Sådan er der et par succes-historier og principper, som jeg synes var interessante og som man kan lære noget af.

Da den er let læst anbefaler jeg helt klart at man læser den. Mest for at blive inspireret af de gode grundprincipper som der bliver brugt i bogen. Derudover er den også super billig, jeg mener ikke at jeg gav mere end 10 dollar for mit eksemplar inde på Amazon.