Boganmeldelse: Kronvidnet

I og med at jeg er flyttet til Spanien, og kommer meget i iværksætter-kredse dernede, så bliver der snakket en del om bogen ’Kronvidnet’. Jeg lånte den så af min gode ven og partner Janus Nielsen (direktør i MYSecurityCenter.com), og begyndte så på den. Efter 2 dage, var jeg færdig med den, trods den er på ca. 340 sider. Den var super god, og jeg tænkte at det var en anmeldelse hver.

Bogen handler om hvordan en fyr ved navn Kasper Vetter kæmper sig op i hierarkiet i rocker-miljøet hos Hells Angels. Til sidst går han så til Politiet med historien, og fortæller alt han ved. Han ender med at komme ind under PET’s vidnebeskyttelsesprogram, og får ændret udseende og meget andet. Han lever i dag et lev i skjul, under en ny identitet. Bogen er baseret på fortællingen fra denne fyr, og skulle eftersigende være virkelig. Der er blevet brugt mange andre kilder for at understøtte hans påstande. Grundet hans udtalelser blev der uddelt omkring 50 års fængsel.

Jeg er næsten tilbøjelig til at kalde det en iværksætterbog, men det skal virkelig ikke misforstås. Grunden til at jeg næsten mener at det kan defineres som en iværksætterbog, er fordi at jeg kan trække rigtig mange paralleller imellem ham og andre iværksættere, og fra mig til ham også.

Han (Kasper Vetter, hovedpersonen i bogen) startede som meget ung, og blev hurtig imponeret af nogle af dem i rockermiljøet. Til sammenligning så er mange nye iværksættere også imponeret af nogle af de etablerede iværksættere som har opnået succes, og de nye iværksættere drømmer om at opnå det samme.

Han startede op i det små, med at hjælpe dem med nogle småopgaver, og begyndte hurtigt at skabe sig et navn ved at blive den bedste til at sælge kopitøj. Han lærte hvordan man skaber sig et netværk, hvordan man forhandler pris, hvordan man op sælger og meget mere. Præcis kunne jeg her trække paralleller til hvordan jeg lærte at skabe en online forretning, lave indkøb osv.

Derefter lærte han hvordan han fik sat sit navn mere fast i ’branchen’ og blev etableret i den verden. Her tænker jeg så, at det er som da jeg begyndte at være aktiv på de forskellige sociale netværk, samt Amino.dk og langsomt blev etableret, samt fik sat mit navn fast her.

Slutteligt så arbejder han ekstremt meget, og gør virkelig alt for at få hans drøm om mange penge til at lykkedes.

Hele historien ender som sagt så med at han går ned med flaget, fordi at han bliver for stresset og der kommer for mange udfordringer. Nogle iværksættere vil også kunne nikke genkendende til dette, det kan jeg dog ikke. Det er klart at der er perioder hvor man er ekstra stresset, men jeg tror på ingen måde at det kan sammenlignes med en der er ude i kriminalitet.

Basalt set tror jeg på det bedste i mennesker, og her er blot et eksempel på en, der har ønsket rigdom hurtigere end det er muligt (medmindre man laver kriminalitet), og så er han kommet ind i de forkerte kredse, og har set op til de forkerte. Var han i stedet begyndt at samle golfbolde og havde fokuseret på dette, så var han helt sikkert ikke blevet lige så velhavende som han hurtigt blev – men det skulle han nu nok blive på sigt.

Som du nok kan fornemme, så synes jeg bogen er utrolig god. Jeg blev draget af den, og læste den hurtigt færdigt. Det har helt sikkert også noget at sige, at noget af bogen foregår i netop det område hvor jeg ofte kommer nede i Spanien, som gjorde den ekstra spændende.

Der er ingen tvivl om at det er den forkerte side af loven, og det opfordrer jeg på ingen måde til.  Så selvom at det ikke er en helt traditionel iværksætterbog, så vil jeg stadig mene at den kan være utrolig inspirerende for mange iværksættere. Derfor anbefaler jeg på det kraftigste at iværksættere eller kommende iværksættere køber bogen, og læser den. Det eneste minus, er selvfølgelig at man ikke lærer noget direkte af bogen. Du får ingen guldkorn med fra bogen, men den er virkelig inspirerende og motiverende. Se det som et afbræk fra de normale tunge fagbøger du læser. Husk også at den er hurtig læst, fordi den er så spændende.