Analytics tip: Hvornår skal man sende nyhedsbreve?

I BilligeGolfbolde.dk bruger jeg Mailchimp til udsendelse af nyhedsbreve. Her er en funktion, så man kan time nyhedsbrevet. Den ærgrede jeg mig egentlig lidt over jeg ikke brugte, fordi ofte når jeg har tiden til at skrive nyhedsbreve så bliver det ret sent, og så timer jeg det til et vilkårligt tidspunkt dagen efter.

Men så tænkte jeg, at jeg ville finde ud af, hvornår mine kunder egentlig var mest i shoppe-humør.

Her fandt jeg så frem til mine Analytics-data, for jeg tænkte at der nok var noget at hente herinde. Og ganske rigtigt. Går man ind i Analytics -> AdWords, så får man en flot graf frem der viser, hvornår ens besøgene kommer til ens side. Vælger man så at sortere på indtjening, kan man se hvornår de køber mest. Det gav nogle rigtig interessante data, og noget mere konkret at arbejde videre med. Nu har du altså tidspunktet for hvornår dine kunder køber mest via AdWords annoncerne. Det skulle gerne se nogenlunde sådan her ud:

Skarmbillede-2011-10-27-kl.-08.20.31

For at finde ud af hvilken dag der er den optimale, der måtte jeg lige spørge Troels Kjems, som har styr på analytics rapporter. Jeg fik det lige omskrevet, til denne lille guide. Det kræver du er inde i det nye analytics.

1. Gå til tilpasset rapportering

Skarmbillede-2011-10-27-kl.-10.33.231

2. Så udfylder du den som på nedenstående billede

IMG_27102011_083520

Så skulle I gerne få noget der ligner dette:

Skarmbillede-2011-10-27-kl.-10.30.09

Ugedag 0 = søndag
Uge dag 1 = mandag
Osv..

Nu har jeg så et overblik over det seneste år, for hvornår mine kunder køber mest, både fordelt på ugedag og tidspunkt. Det er ret god data!

Det er ikke en regel der er 100 % skudsikker. Det er klart der også skal tages højde for andre ting – sælger du fx. børnetøj skal du også tænke over børnepenge, gerne sende ud omkring d. 1. osv. Det samme gælder selvfølgelig for mig og mine golfbolde, jeg skal også være klar når det bliver godt vejr, så mit nyhedsbrev er det første de modtager med golfbolde.

Det var et lille tip fra mig, som jeg håber kan hjælpe dig til at komme igang med nyhedsbreve. Det er i hvert fald et rigtig godt udgangspunkt, når du skal vælge datoen for udsendelse, men derfor vil jeg stadig anbefale at du tester på længere sigt, når du har overskuddet til det.